Polovina silnic zbytečná, říká EU

čtvrtek 22. říjen 2009 12:53

Most, který bude premostovat údolí soutoku Vltavy s Berounkou, nemá jeden jediný nápad, vtip. Promarnena architektonická prilezitost

  Tak už nám zase ta EU do něčeho kafrá. Jen co se za nás postavila ve věci kanadských víz (jak kdybychom to potřebovali), tak si dovolí posoudit, které z našich rozestavěných či plánovaných silnic a dálnic jsou na nic. Potvrzuje tím jedno velmi nemilé veřejné tajemství, před kterým naši politikové neustále strkají hlavu do písku: tzv. betonová loby skutečně existuje a je přímo napojena na vládu ČR – samozřejmě prostřednictvím našich ministrů dopravy; za všechny zmiňme Aleše Řebíčka.

 

Lidové noviny na svém serveru 22.10.2009, v článku Polovina silnic se v ČR staví zbytečně o zmíněné studii píší:


Analýza hodnotila potřebnost dálnic podle řady kritérií, především podle dopravního významu pro Evropu, republiku a region, přihlížela také k nehodovosti, ekologickým parametrům a ceně. Studie potvrzuje analýzu, kterou v roce 2005 připravila pro ministerstvo dopravy poradenská firma Mott & MacDonald. Současná studie je detailnější a odhaluje další chyby v ministerských plánech.


Není to skutečně žádné překvapení. Místní, jimž se dálnice staví za humny (nebo přes humna), dokáží nejlépe odhadnout, nakolik je jejich stavba důležitá. Kdo např. občas jede po silnici Brno – Mikulov – Vídeň, tak ví, že se mu nikdy nepoštěstilo na této trase uvíznout v nějaké zácpě nebo koloně. Zcela dostačující kapacita stávající rychlostní silnice, která je z velké části čtyřproudá nebo tříproudá (a jen krátký úsek kolem Novomlýnských nádrží se zužuje na pruhy dva, přičemž ale ani na nich NIKDY nedochází k vypjatým dopravním situacím, natož zácpám), nikterak neospravedlňuje záměr prohnat přes Pálavu dálnici. Krajem vinohradů, bílých skal, sklípků, ovocných sadů a lužních lesů.

Problém nastává po přejezdu hranice, na rakouské straně, kde dvouproudovka vede téměř až do Vídně, klikatí se od vesnice k vesnici, infernem mamutí větrné elektrárny, která tamní zvlněnou krajinu beze zbytku zahubila – takže když oni se rozhodnou natáhnout dálnici až k nám – nic proti, tleskám. Ale proč my?? V zájmu koho?


Dálnice Hradec Králové – Olomouc, překonávající na své cestě Hřebeč – významný krajinný prvek, naši nejmohutnější kuestu (o Hřebči se zmiňuji v tomto textu http://petrkrejci.bigbloger.lidovky.cz/c/95875/Unikaty-ceske-Krajiny-I-uvod.html ), takovým způsobem, že celý slavný krajinný prvek se odporoučí do paďous... nahradí jej dálniční most.


O legendárních sporech státu s paní Havránkovou se už rozepisovat nebudu, to je esence trapnosti a zpupnosti, šikanovat ji dlouhá léta, aby pak bylo úřednickou vládou zjištěno, že její pozemky nejsou prakticky potřeba.....


Proč se nesoustředíme na stavbu dálnice z Prahy do Budějic, proč se nesoustředíme na propojení Ostravy s dálniční sítí, proč už nekutáme pod Muzeem tunely, aby konečně Václavák znovu splynul se svojí „korunou“....


Vše má ještě další rozměr:

Ti, kdo jezdí do Prahy ze západu, podél Berounky, a vidí stavět ten obří most přes celé údolí, součást budoucího (konečně!!) obchvatu, si možná neuvědomují, že i tato stavba mohla vypadat poněkud jinak, důstojněji. Vše je o citu, o znalostech místních poměrů, o vědomí významu nejen stavby samotné, ale i toho kterého konkrétního místa, jímž je dálnice vedena... Považuji za obrovskou škodu a nevyužitý potenciál, že tento most se staví tím nejběžnějším možným způsobem, aniž by jakkoli reflektoval místo, nad kterým se klene. Most je nejen dopravní spojka, ale i architektura. Hlavní krajinná brána do Prahy při cestě ze západu – široká niva Berounky před soutokem s Vltavou a soutok samotný vytváří velkolepou přírodní bránu do Prahy, kterou stavěný most mohl zdůraznit, pozvednout, korunovat, OZDOBIT. To by však vyžadovalo soustředit se nejen na množství proinvestovaných peněz, ale i na duši a estetickou hodnotu stavby, vyžadovalo by to zájem o krajinu, kterou tím definitivně měníme, vyžadovalo by to hlavně mít NÁPAD a osvícené lidi na rozhodujících postech, kteří by měli vůli tento nápad prosadit.


Za tytéž peníze, při zachování účelu stavby, se dá zrealizovat IDEA; dokonce by to mělo být pro architekty a stavitele státních zakázek povinností. U nás se ale idee nenosí. Tady jde zcela evidentně (a myslím, že i prokazatelně) o něčí kapsy, nikoli o veřejný zájem.

Petr Krejčí

P. KrejčíPavle T.,13:5623.10.2009 13:56:11
Pavel T.Nějak jsem to nepochopil...12:4223.10.2009 12:42:03
josef hejnaTohle není obecně moje téma.22:5022.10.2009 22:50:57
Jiří HermánekNevím, zda autor ví, že D3 na Budějice, kterou fedruje20:0422.10.2009 20:04:58
jirkac n.Česko - trestuhodné hospodaření ODS + ČSSD !19:2222.10.2009 19:22:27
seniorK problému19:1722.10.2009 19:17:17
KarolínaRE: "infernem mamutí větrné elektrárny,"16:3122.10.2009 16:31:46
Jiří HermánekRE: "infernem mamutí větrné elektrárny,"16:1222.10.2009 16:12:23
Aleš ChalupníčekOkolo zmíněného mostu jsem jel shodou14:5622.10.2009 14:56:46

Počet příspěvků: 9, poslední 23.10.2009 13:56:11 Zobrazuji posledních 9 příspěvků.

Petr Krejčí

Petr Krejčí

Česká krajina a lidé v ní

Nezávislý...

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy